Lanzarote: Jag måste bara gnälla lite först, sen var det en bra dag
26 Jan

Dag 2: Lördag 25 januari 2014

Det är varmt ute, ca 19 grader, men det blåser fasen nästan storm. 🙁 Dessvärre pratas det om att det blåst här en längre tid, så troligen får vi stå ut med det. Tråkigt. Vi har grus i ögonen hela tiden. Jävligt tråkigt, det känns inte jätteroligt att ge sig ut på äventyr i halv storm.

Inne i vår lägenhet är det svinkallt. Kaklade kalla golv överallt. Anna har frusit hela natten stackarn. Så idag ska vi be om fler filtar. Wifi som ska finnas en timme gratis/dygn når inte fram till vår lägenhet, så det funkar bara i receptionshuset, vilket innebär att där vi bor måste vi betala för det.

Här på ön (i hela Spanien typ) så har de siesta halva dagarna, och då är väldigt mycket stängt. Det blev vi varse när vi äntligen kom iväg vid middagstid. Lördagar stänger de dessutom för siesta vid 13, och öppnar inte förrän måndag morgon. Vi skulle hyra en bil på Rent A Car, men de stängde fem minuter innan vi kom dit. På hotellet skulle vi få vänta en dag, men det hade vi inte tid med, vi är ju bara här i sex dagar till.

Sådär… Nu ska jag sluta gnälla! 🙂

^ Frukost på vår balkong med det underbart goda brödet och fåglarna som tittade på oss.

Vi satt i vår lägenhet på fm och planerade hela vår vecka. Det finns massor vi vill/ska göra, och vi är av den äventyrliga sorten. Sol och bad i all ära, men nej tack, vi förflyttar oss mycket hellre runt med egen bil, och upptäcker spännande.

Vi får se hur mycket vi hinner med på sex dagar. En dag ska vi till exempel åka över med båt till Fuerteventura, det gick att ta med bilen dit vilket är perfekt. En annan dag ska vi ta båten till en pytteliten ö ovanför Lanzarote som heter La Graciosa. Där ska vara otroligt vackert.

Lanzarote är ingen stor ö. Från norr till söder är ön ca 6 mil och på bredaste stället från öster till väster är den 2,5 mil. Det är en vulkanisk ö som är uppkommen för ca 20-25 miljoner år sedan.

I brist på bil så promenerade vi runt lite, och hittade till vår lycka en Rent A Car i ett annat område. Eftersom den var ägd av en indisk supertrevlig och hjälpsam man som inte hade siesta, så var det öppet. Yes! Vi hyrde bil för 6 dagar och bokade biljetter till några av de ställen vi tänkt besöka.

• Rancho Texas Park – En djurpark.
 • Submarine Safari – U-båt som går ner 30 m i djupet.
 • Music Hall Tavern – Drag Comedy Show
 • Lanzarote Aquarium

Här på Lanzarote är det förbjudet att simma med delfiner, men man kan istället få bada med sjölejon. Det skulle vara en otrolig upplevelse, så det ska vi boka in i morgon. Vi tänkte först hoppa över det, men ångrade oss. Hur ofta får man den möjligheten!

När vi fått nycklarna till vår hyrbil så tog vi en sväng här i Puerto de la Carmen först. Vi var in i en affär där de hade baddräkter i stora stlk. Jag är egentligen lite anti baddräkt, tycker inte det är så fint. Jag har alltid föredragit bikini. Eller överdel och shorts. Men, det är ju bara att inse att baddräkten höll inne lite av magen och det kändes bra mycket mer bekvämt att gömma hela magen än att visa den. Så, nu är jag minsann ägare till min första baddräkt. Jag kommer dock att ha shorts till den.

Vi åkte vidare till Playa Blanca där vi ville se det lilla slottet Castillio de Las Coloradas. Vi fick leta bra länge innan vi hittade, och när vi väl fann vad vi sökte så hade det hunnit bli mörkt ute. De hade inte tagit vara på slottets häftiga plats vid havet och lyst upp det, så dessvärre blev det nog inte några superbra foton. Det hade varit skitsnyggt om det varit belyst.

^ Den mysiga restaurangen.

^ Lyxigt värre. Bruchetta att tugga på före maten, min mat i mitten och Annas mat längst ner.

Vi letade efter ett par olika matställen som vi blivit tipsade om i Playa Blanca, men vi fann inget av dem. Vi gick istället till en supermysig restaurang som heter Afrodite Little Italy. Där jobbade bara män, iallafall när vi var där, och de var supertrevliga. Det kändes som en lite finare restaurang, och servicen var verkligen kanon.

^ Livemusik på restaurangen.

Kvällen till ära hade de en livespelande saxofonist som gjorde att stämningen var på topp. Jag åt en ”very well well well WELL done” oxfilé med gräddig sås gjord på champinjoner och brandy. Helt galet gott, och köttet var perfekt, inte den minsta tillstymmelse till rosa. Jag kan inte äta kött om det är blodigt eller ens rosa. Anna drack en ölsort som var helt underbart god, och iskall, dessvärre minns jag inte namnet på den.

Efter maten åkte vi tillbaka till Puerto Carmen och vår lägenhet. Eftersom jag på morgonen hade upptäkt att det var begränsat med varmvatten, så hade vi delat upp att en får duscha på kvällen, och en på morgonen. När Anna hade duschat och jag hade tvättat av sminket, så var det väldigt skönt att krypa ned mellan lakanen.

Idag upptäckte jag ytterligare ett hål i en hörntand. Den gjorde sig minst sagt till känna allt för väl. Jag hade sån tandvärk på kvällen så jag ville ta en slägga och slå till den med så de allt för många onda tänderna hoppade ut.

Fy fan vilken smärta. Jag skrek rakt ut. Så, just nu längtar jag hem, så jag kan gå till min tandläkare och fixa mina tänder. Hon har tyvärr haft semester hela januari så jag har inte kunnat åka dit än.

Självklart har jag tagit fler foton, men de är tagna med riktiga kameran, så när vi kommer hem ska jag lägga in ett fotogalleri på varje sida från vår resa.