Lanzarote: Marknad, akvarium, grotta och körde vilse
27 Jan

Dag 3: Söndag 26 januari 2014

Imorse när jag vaknade hade jag lyckats få sömn i kropp och ögon kanske två timmar. Jag var skittrött samtidigt som både värkande tänder och onda ögon gjorde min morgon till pain. Frugan hade köpt frukost så vi fixade mackor som vi tog med oss.

Idag har vi varit på biluthyrningen och bokat biljetter så vi kan bada med sjölejon. Så imorgon bär det av till Rancho Texas Park. Det ska bli jätteroligt.

^ 4 tunikor/linnen, de två översta är längre, som korta klänningar. Så vackra!

^ En uggla som egentligen ska sitta i en scarf. Men, jag tänker ha ugglan i ett halsband. En baddräkt! Två par solglasögon, en parfym + deo och ett armband. På bilden längst ner till höger är det en duk som vi tror att vi ska ha på köksbordet. Fiiiin.

Idag har vi åkt runt ganska mycket. Vi har besökt den populära marknaden i Teguise. Nästan hela staden förvandlas varje söndag till en stor marknadsplats. Jag hittade två klännings/linnen/tunikor där i en butik som heter Osk Outlet. Eller vad man nu ska kalla dem. Jättevackra. Ett armband, en uggla som jag ska ha som halsband och lite annat smått och gott. Marknader är roliga, och jäklar vad man kan pruta!

Vi lyckades villa bort oss när vi skulle tillbaka till bilen, så vi gick helt fel. Men, till slut så… Vi var inte ensamma om att vara helt förvirrade, vi fick sällskap av ett par tyska kvinnor. Det såg ju likadant ut åt alla håll! Vita stenhus och en väg.

^ Så här ser många av vägarna ut här på Lanzarote.

Efter marknaden så fick vi panik. Vi insåg att vi hade biljetter till Aquarium. Då var det tre timmar till de stängde. Vi hade alldeles glömt bort det. Vi var på väg åt ett helt annat håll. Det är tur att ön är så liten, så allt ligger inom ett par-tre mil oftast.

Vi besökte Aquarium, tillsammans med en familj med typ fem ungar. Högljudda, omkringspringande och jävligt irriterade ungar. Inget vett och hyfs på att ta det lite lugnt. Vi konstaterade även att nästa gång det dyker upp ett Aquarium, så ska vi ägna den tiden åt annat. Ingen av oss är egentligen speciellt intresserad. Samma ska överallt i princip.

Jag fick en släng av panikångest när vi var på Aquarium. Det händer allt som oftast nu igen. Jag kan hantera det, men det är riktigt jobbigt. Jag har ingen aning om varför jag börjar få tillbaka den.

Mina tänder har plågat mig hela dan. Vi har av en slump åkt förbi två tandläkarstationer, men tyvärr har båda varit stängda. Just nu längtar jag tyvärr mest hem eftersom det gör så satans ont. Allt blir lite tråkigare när man har värk. Men, jag får bara försöka bita ihop och ”stå ut”. Det är bara det att jag på riktigt är rädd för smärtan. Jag har en vän och har läst om en annan som båda kunde dött pga tänderna. Hu!

^ Casa-Museo Monumento Al Campecino

Vi har varit i en grotta idag – ”Jameos Del Agua”. Riktigt häftig och vacker. Sen har vi varit uppe på ett ställe som heter Mirador del Rio, där man kunde se hela ön La Graciosa. Vilken utsikt!!! Vi har även sett/fotograferat monumentet ”Casa-Museo Monumento Al Campecino”.

Efter utsiktsplatsen så åkte vi och åkte och åkte. Vi tog vägen ÖVER bergen tillbaka till vår stad. Där kan man snacka om utsikt! Vilka vyer! Det hisnade i kroppen och slog lock för öronen både en och tre ggr däruppe på höjden.

^ Panerad såååå god fisk.

Vi letade sedan efter något bra ställe att äta på. Vi snurrade i tre olika städer innan vi gav upp och åkte ”hem” till Puerto Del Carmen. Där hittade vi en restaurang nere på shoppingstråket där vi åt dundergod panerad fisk med pommes och aioli. Mätta och goa åkte vi sem till hotellet och här är vi nu.

Vi går igenom vad vi ska göra resten av veckan och sen blir det sova. Kl 9.30 imorgon ska vi bada med sjölejon.