Lanzarote: Badat med sjölejon och åkt genom vulkaner
3 Feb

Dag 4: Måndag 27 januari 2014

I måndags gick vi upp lite tidigare eftersom vi hade bokat in Texas Rancho Park. Där badade vi med ett sjölejon. Han var helt galet gullig. Först puttade han ner oss i vattnet. Sen dök han under/mellan benen, hoppade framför oss, snurrade, pussades och var hur gullig som helst. Så söt, ett riktigt charmtroll. Man fick dra på sig en sån där heltäckande tajt dräkt som tränarna har innan vi hoppade ner i det svalkande vattnet. Skönt! Jag var lite rädd att jag skulle behöva visa mig i baddräkt men det slapp jag.

^ Sjölejonet och jag. Så söt!

Vi förfasade oss över tigrarna som rastlöst vankade av och an- kändes inte alla bra i den lilla inhägnaden, och fascinerades av bältdjuren som ser så häftiga ut med sin långa smala tunga och pansarskölden på ryggen. Tyvärr låg de och sov när vi ville titta på dem.

Vi tog ett varv i djurparken och såg även bisonoxar – vilket jäkla djur!!! Surikaterna hade gömt sig, tvättbjörnarna låg och sov. Ja, de flesta djuren var trötta och hade nog sin vilostund. Ugglor, pumor, krokodiler, sköldpaddor och skunkar fanns det oxå. Alla lika trötta.

^ På väg till Timanfaya. Kolla in det karga landskapet.

På em åkte vi till nationalparken Timanfaya Montanas Roja. Den täcker en fjärdedel av Lanzarotes yta. Lanzarote blev till efter ett vulkanutbrott för 20-25 miljoner år sedan. Senaste vulkanutbrottet på Lanzarote var i mitten på 1700-talet. Vi åkte med bussen, upp och ner, på vulkaner, genom vulkaner och förfasades vid stupen där vi satt uppe i bussen. Jag bromsade många ggr med båda fötterna kan jag lova! Jäklar vilka stup, vilken utsikt och bara så häftigt!! Där tog jag många foton.

Vi var även i Arrecife, Lanzarotes huvudstad. Vi spanade in Castllio San Jose som ligger vid vattnet i staden. Vi snurrade per fot ett varv inne i Arrecife och kollade lite affärer. Men det var mest sportaffärer, barnaffärer och andra ointressanta ställen. Det stod att det var rea överallt, och det var det, ända upp till 70%, men det spelar ju ingen roll när det är ointressanta butiker. Fast bra, då sparade vi ju de pengarna!

^ Diskret dörr på cafétoaletten.

Vi letade efter en restaurang eftersom vi behövde äta, men de lös med sin frånvaro. Vi såg inte en enda, konstigt nog. Till slut gick vi in på ett café och käkade varsin tårtbit, nästan i protest. Vi passade på att kissa oxå, och jag fick lite av en chock när jag satt på toa. Dörren hade bara en grön glasruta, som man såg in/ut igenom! På en toalett!?

Sen åkte vi till vårt hotell och vilade en stund, innan vi tog en taxi ner till shopping/turist/restaurangstråket vid havet. Taxin kostade i svenska pengar ungefär 25-30 kr. Rackarns billigt! Jäkligt smidigt om man vill till ett specifikt ställe.

Vi strosade bland affärerna, prutade lite här och där, men vi köpte inget här heller. Alla butiker där på shoppingstråket säljer ungefär likadana saker. De har spytt ut sitt sortiment av sandaler, solglasögon, väskor, kläder mm på hela gatorna. Samma saker vägg i vägg.

På kvällarna i Puerto del Carmen är gathörnen fulla av (mest) killar som jobbar som inkastare. De dyker på en och drar en ramsa med allt billigt, 2 för 1, första drinken gratis mm som finns just på ”deras” restaurang/krog, och så stoppar de en liten flyer i handen på dig. De vill personligen visa vägen till stället, troligen för att visa restaurangägaren vem de haffat, för att få dricks eller procent på det kunden handlar.

^ Baren/restaurangen vi var på; The Big Easy.

^ Vi käkade nachochips med ost och salsasås. Den var helt galet stark. Vi beställde även in bacon… som inte var bacon utan mer som fläsk. De ser mer stekta ut än de var, de var helt mjuka och jag måste ha både bacon och fläsk knaprigt, så jag fixade inte att äta dem.

^ Bandet som spelade heter Question.

^ Question.

Vi var hungriga och nappade på ett ställe som heter ”The Big Easy”, för där skulle nåt hårdrocksband spela. Vi käkade lite av varje och lyssnade på bandet som heter Question. De körde lite covers i olika genrer. När vi efter nån timme tröttnat så åkte vi hem och sov.